יום שבת, 11 באפריל 2009

חזרה לשורשים


חופש פסח ואני מתכונן.
ככל הנראה אני אצטרך לערוך לכיתות ז' בוחן בנושא משוואות ובעיות מילוליות וצריך להכין דפי חזרה. מורה שפוי, מן הסתם, היה פשוט כותב מספר תרגילים בחצי שעה וממשיך הלאה. אבל השפיות היא ממני והלאה – אני כותב תוכנית שתכתוב תרגילים, שיהיה מעניין, שיהיו הרבה תרגילים.
חשוב לציין שכבר שנים לא תכנתתי (הייתי מנהל גדול בשלהי קריירת ההיי-טק שלי) אבל זה כמו זה כמו לרכב על אופניים, תוך כמה דקות זה חזר אלי, לא רק היכולת אלא גם האובססיה.
טוב, התחלתי ממשוואות עם נעלם אחד עם סוגריים. למשל .
אז איך עושים את זה? פשוט הולכים לאחור.
מתחילים מהפיתרון - פשוט מגרילים מספר בין 10- ל 10 (6 בדוגמה שלנו)
שלב לפני הפיתרון הוא חלוקה במקדם של X, כלומר המשוואה נראתה כך:
- שוב מגרילים מקדם בין 10- ל 10 (4 בדוגמה שלנו)
בשלב הקודם כינסנו את איברי ה X, כלומר המשוואה נראתה כך: - כאן מגרילים את המקדם הראשון (9), שני מספרים שירכיבו את המקדם השני (2- ו 3) האחד בתוך הסוגריים והשני מחוץ להם. המקדם השלישי הוא למעשה המשלים למקדם הסופי של X.
ולפני כן כינסנו את האיברים החופשיים: - גם כאן מגרילים את האיברים החופשיים בתוך הסוגריים (3- ו -5) והמשלים שנבחר הוא למעשה אחרי פתיחת הסוגריים.
לפני כן פתחנו סוגריים: .
ואז מגיע החלק הקשה. לייצג ללא יתירות, כלומר שבמקום +- יהיה כתוב רק -, שלא יהיה מקדם 1 או 0, שלא יהיו סוגריים מיותרים ועוד. אני לא אפרט את המימוש שלי אבל היה נחמד מאוד – ירושות, עצים, וקטורים ורקורסיות, ממש כמו בימים הטובים. נשארתי ער עד שתיים בלילה כדי לסיים את המימוש ועוד אח"כ לכתוב פוסט לבלוג... דפוק כבר אמרנו?
אני חי!

3 תגובות:

  1. יפה מאוד
    עכשיו רק נשאר לכתוב תוכנית שתפתור באופן אוטומטי

    השבמחק
  2. זאת הבעיה הקטנה ביותר כאן.

    השבמחק