יום רביעי, 1 באפריל 2009

משוואות עם שברים


אוו, זה נושא מסובך. לא מעט ילדים לא יבינו, אבל לא נורא, כמו שאמרה לי רכזת המתמטיקה: הם ילכו לשלוש יחידות. אז ככה, פתרון ביה"ס הוא:
א. למצוא את המכנה המשותף ולהכפיל בו.
ב. להגדיר את אגף האיקסים ואגף המספרים.
ג. להעביר את האיקסים לצד האיקסים ואת המספרים לצד המספרים.
ד. לחלק במקדם של איקס.
ה. להקיף את הפתרון בריבוע.
תמלא את החוקים ותקבל את מלוא הציון.

עברתי עם הילדים על שיעורי הבית והנה התרגיל הראשון:

אז ילדה אחת מציעה להכפיל ב 6. בסדר, התחלתי לכפול אבל אז מישהי מתפרצת: "לא נכון! צריך להכפיל במינוס 6".
אז עניתי את התשובה הכי לא צפויה: "אפשר לעשות מה שרוצים על שני צידי המשוואה כל עוד מבצעים את הפעולות נכון".
"מה אפשר להכפיל גם בשלוש?"
"כן"
"וגם בחצי מיליארד?!?!"
"כן"
שוק כללי.
עכשיו ממשיכים.
מתחילים לפתור את המשוואה קודם מכפילים ב 6 ומגיעים לפתרון, אח"כ מינוס שש וגם מכפילים בשלוש. הפלא ופלא - אותו פתרון.
ואז זה נקלט באורח פלא, עשינו הרבה תרגילים על הלוח, אף אחד לא פחד, הציעו, טעו, אבל כולם הגיעו לפתרון.
בשעור העוקב עם אותה כיתה הרבה הצליחו. הייתה ילדה שהכפילה יפה מאוד במכנה המשותף הנמוך ביותר, הייתה ילדה שחיברה שברים והיו כאלה שהכפילו פעמיים. פתרנו עוד תרגילים ובגדול כולם הבינו שהם יכולים לעשות מה שהם רוצים.
אופטימיות זהירה.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה