אתמול באה המורה שהחלפתי אותה לביקור. מדהים. הילדים אוהבים אותה מאוד והם שקטים לידה. הם (וההורים) מדגישים כל הזמן שכאשר היא לימדה הציונים שלהם היו הרבה יותר טובים. למה? איפה טעיתי? אני ללא ספק יודע את החומר, אני גם חושב שמערכי השיעור שלי הם טובים, אני עונה לשאלות, מחזיר מבחנים מהר, נשאר לעזור בהפסקות, בחנים פרטיים אבל בכל זאת משהו חסר.
למשהו הזה, לפי הבנתי, קוראים: שקט.
יש את הטרור, הוא עבד ברמה מסויימת – אבל הילדים טוענים (וכנראה בצדק) שהמורה הקודמת לא הענישה כל-כך הרבה, בכלל, אף מורה לא רושם כל-כך הרבה הפרעות. "למה אתה מגזים?"
אני מתקשר להורים, אבל גם כאן אני ככל הנראה חריג, לפחות לפי תגובת ההורים אף מורה לא מתקשר אליהם כל-כך הרבה.
אז מה הסוד? למה כאשר מורה אחרת נכנסת לשיעור יש דממה? למה כאשר אני נכנס הרעש גובר? זו לא הענישה – חייב להיות משהו אחר.
חככתי בדעתי כל הלילה, האם יכול להיות שטעיתי? האם הוראה היא תחום שלא מתאים לי? אבל הבוקר נראה לי שעליתי על משהו. כאשר מורה מדברת עם תלמיד זה כמעט אף פעם בלי חיוך, עם מבט נוזף משהו וקול תקיף למדי (לאו דווקא צעקה – אבל קרוב). התלמידים מקשיבים. אני לעומת זאת, מחייך, מדבר בנימוס, ברוך. התלמידים לא מקשיבים. למען האמת, לפני שנכנסתי להרפתקה הזו אמר לי עמית לעבודה, טיפוס חביב ביותר, שכאשר הוא לימד בעברו הוא פשוט אף פעם לא חייך – וזה עבד מושלם. רק לקראת סוף השנה הוא נתן חיוך קל והילדים התמוגגו. יכול להיות שזה לא היה הטרור שהשתיק אותם אלא העצבנות ששידרתי?
אני כנראה אצטרך לנסות גם את זה, אבל איך? החיוך, הרוך בדיבור הם חלק ממני. יכול להיות שאני לא מתאים למקצוע? למען האמת, כבר עשיתי את זה בעבר, כאשר גייסתי טירונים בבקו"ם – שום חיוך, הייתי קשוח לגמרי, שיחקתי את התפקיד מושלם. אבל אז היו לי משקפי שמש – דיסטנס.
טוב, לא באנו להנות. לשיעור הבא יגיע מורה אחר – קשוח ועצבני.
יכול להיות שזה כבר מאוחר מדי לשנה הזו, הם כבר מכירים מורה אחר, חייכן, אבל חייבים לנסות, לפחות להתאמן לקראת השנה הבאה.
אני חושב שאתה קצת מחמיר עם עצמך
השבמחקעד כמה שאני זוכר יש לך ילדים בגיל כמעט דומה
אתה באמת חושב שרק הורים זעפנים מצליחים לחנך את הילדים
אני חושב שחלק מחוסר ההצלחה שלך נובע מהעובדה שאתה מורה מחליף ולא מורה אמיתי. אני זוכר שבתור ילד תמיד זילזלנו במורים מחליפים וזה לא היה קשור לזהות של המורה המחליף.
בנוסף, העובדה שאין לך היסטוריה בבית הספר ואתה עושה הרבה טעויות של מתחילים לא עוזרת לך במאבק על הכבוד והשקט.
אני בדיוק מתחיל לקרוא (לשמוע) ספר שנקרא OUTLIERS
הוא חוקר שם את הסיבות להצלחה של האנשים תוך התמקדות בסביבה שלהם. הספר נשמע מעניין מאוד ואחת הטענות המרכזיות שלו היא שנדרש עשור בערך כדי להגיע לשיא ביכולת מסוימת
אתה רק בחודשים הראשוניים
תן לעצמך זמן
אתה באמת עלית על משהו. המשהוהזה קוראים לו : סמכות. הסמכות שלך לא מובנת מאילה מעצם היותך מורה, מבוגר, או כל דבר אחר שתרצה. את הסמכות הזאת, אתה צריך לבנות. לדעתי, אתה אפילו יכול לחייך הרבה מהרגע שאתה מספיק סמכותי. אלא שדילגת על השלה ההכרחי הזה וזה מה שעלה לך בבלגן גדול בכיתה.
השבמחקעכשיו שאתה גילית את הסוד, אפשר להתחיל לעבוד
בתיכון היו מורים שממש אהבנו, ולמדנו מהם הרבה, ועד היום אני זוכר אותם מאד לטובה ושמח להתקל בהם במקרה ברחוב - ועדיין, היינו מפריעים להם המון.
השבמחקלא יודע למה.
מורה צריך סמכות - זה נכון. השאלה הפתוחה מבחינתי היא איך משיגים אותה בכתה. אני חושב שהדרך להשיג סמכות תלויה בסיטואציה, כלומר, הדרך להשיג סמכות במשפחה שונה מהדרך להשיג סמכות במקום עבודה, בפגישת עסקים או בכיתה.
השבמחקאני ניסיתי להשיג סמכות בכיתה באמצעות הפגנת ידע ואיכפתיות - נכשלתי. עכשיו ננסה את הזעפנות.
לא יודע זאת זעפנות אבל שמירת מרחק יכולה לייצר כבוד ומשמעת.
השבמחקאני חושב שאנשים חוששים ממה שהם לא יודעים.
שמירת מרחק ולא לחייך יכול ליצור אצל התלמיד איזה מחשבה שאם הוא יפריע בכיתה הוא יקבל איזה עונש נורא וזה עלול להרתיע אותו.
דוקא כשנאלצים להעניש זה מפחית את עוצמת ההרתעה.
יש יותר מדרך אחת לייצר משמעת, אני מניח שצריך להתאים לאופי של המורה.
שווה גם לחפש ספרים בתחום.
כן - הרתעה וסמכות לא נובעים דווקא מהעונש שמתישהו מתקהה.
השבמחקתמות קצין חרא
השבמחק