יום שבת, 17 באוקטובר 2009

ההנדסה צריכה לפרוץ את המחסום


שלשום ערכתי את שיעור החזרה עם כיתה ח' על ההוכחה הפורמלית בהנדסה, כרגע אני מתרכז בקטעים. אומנם התעודדתי כאשר שמעתי מהמורות האחרות שגם אצלן ההוכחה הפורמלית לא הופנמה אבל אני כן הייתי רוצה לפרוץ את המחסום הזה.
התחלתי, כאמור, עם הסבר כללי מה היא טענה (נניח, שעכשיו יום) וטענה מותנית (אם מספר גדול משלוש אז הוא שווה לפחות ארבע). וילד אחד, כאילו לפי הזמנה, מיהר להפריך את הטענה המותנית ואמר ש 3.1 הוא מספר הגדול משלוש אבל קטן מארבע. יפה – כך אפשר להפריך טענה, לתת דוגמא נגדית שמתאימה לתנאי (גדול משלוש) אבל לא מתאימה למסקנה (לפחות ארבע). אח"כ שיניתי את התנאי למספר שלם והטענה הפכה להיות נכונה.
עכשיו איך זה קשור לגיאומטריה. כאשר אומרים לנו שמשהו "נתון" זה בעצם התנאי, בדוגמה שניתנה בהודעה זו, כלומר אם AO=DO ו BO=CO ומה שצריך להוכיח זו בעצם המסקנה AB=CD.
אז קודם כל צריך לנסות להפריך את הטענה, איך? לנסות למצוא דוגמא נגדית. אח"כ לנסות להבין למה לא משנה מה תהיה הדוגמה המספרית הטענה תהיה נכונה ואז להוכיח.
מי לא הבין? הרוב טענו שהם הבינו ויצאו לתרגל הוכחות. אני בינתיים ישבתי עם שני תלמידים שטענו שהם לא הבינו ונראה לי שזה עבר, מספר תלמידות נוספות טענו שהן הבינו (עדיין לא הוכחתי את הטענה הזו ) אבל בסה"כ הייתה התקדמות קלה לפי הערכתי.
בשיעור הנדסה הבא אני אוכל לדעת יותר טוב. אני מקווה.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה