יום ראשון, 4 באוקטובר 2009

תיקון


עברתי על הבחנים במעבר שני כדי להבין מה היו הטעויות הנפוצות ובמה התלמידים נכשלו.
להלן התוצאות (בסוגריים מספר הילדים שטעו):
ציון הצורה (6) – תלמידים כתבו למשל "צלעות נגדית שוות" במקום "במקבילית צלעות נגדיות שוות". על כל השמטה כזו הורדתי נקודה אחת, לתלמיד אחד ירדו כך שמונה נקודות והוא קיבל 90... אכזרי מדי מצידי? ממש לא, צלעות נגדיות אינן שוות, במקבילית הן שוות – הדיוק הוא חשוב מאוד.
נימוק כפול (12) – היו שתי שאלות שבהן לא הספיקה תכונה אחת כדי למצוא את הצלע או הזווית אלא היה צריך שני שלבים. למשל, במלבן נתון אורך אלכסון אחד וצריך למצוא את חצי האלכסון השני, אז בשלב הראשון אומרים שהאלכסונים במלבן שווים ובשלב השני שבמקבילית האלכסונים חוצים זה את זה. הרבה מאוד תלמידים נפלו בשתי השאלות האלה לחלוטין או שציינו רק תכונה אחת, החשיבה הרב שלבית היא מאבני הבסיס בגיאומטריה (ובמתמטיקה בכלל).
הצבת המשוואה בסכום זוויות (7) – הייתה שאלה שבה היו נתונות שתי זוויות סמוכות, האחת 2x-60 והשניה 4x, כאשר המשוואה צריכה להיות 2x-60+4x=180. היו ילדים שלא הצליחו כלל, היו כאלה שהשוו את שני הערכים.
חישוב צלעות המלבן (9) – כזכור, נתון השטח ושהפרש הצלעות הוא שלוש, לא מעט ילדים כתבו 41 ו 47, כלומר חשבו שהשטח הוא סכום הצלעות.
השלב האחרון בשאלה המפמ"ר (2) – בסעיף האחרון בשאלת המפמ"ר היה צריך לפסול שתי אפשרויות מבין השלוש שנתנו, אומנם רק שניים נכשלו בשאלה הזו אבל ככל הנראה בגלל שהשאר פשוט לא הגיעו אליה ונכשלו במציאת הצלעות...

אז מה הלאה? הכנתי דפי עבודה עם שלושה חלקים.
א. סימון תכונות המרובעים, למשל זוויות נגדיות שוות במקבלית, התלמיד יצטרך לסמן במקבילית המצורפת שתי זוויות נגדיות.
ב. שאלות עם נימוק כפול – פשוט השאלות הרגילות
ג. שטח מלבן. טבלה עם ארבע עמודות: צלעות, שטח, הפרש בין הצלעות, היקף המלבן. בחלק מהשורות אני נותן את הצלעות והתלמיד צריך למלא את השאר, באחרות את השטח וההפרש (כמו בשאלה) ובאחרות שטח והיקף.
עם החזרת הבחנים אני אחלק את דפי החזרה והם יצטרכו להגיש לי אותם בשיעור הבא כדי להיות זכאים למועד ב'. מי שלא יחזיר יוכל לצפות לשיחה עם ההורים שלו. אבל אצלי לא יכשלו בגלל עצלנות.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה