יום חמישי, 1 באוקטובר 2009

מקבילית היא טרפז


כאשר הגעתי לכתיבת תוכנית הלימודים לכיתה ט' שמתי לב כי בספר הלימוד כתוב כי טרפז הוא מרובע שבו זוג אחד של צלעות נגדיות מקבילות והזוג השני אינו מקביל. לכאורה הגדרה תמימה, למעשה רצח של קונספט הירושה מכיוון שכך מקבילית אינה טרפז. ההגדרה הזו למעשה מגדירה את המקבילית כנקודה סינגולארית בטרפז (אם נסתכל על רצף זוויות הבסיס של הטרפז). אז החלטתי לעשות מרד קטן ולהגדיר את הטרפז כמרובע שבו זוג צלעות אחד הוא מקביל.
ומכאן נובע שטרפז שווה שוקיים הוא טרפז שזוויות הבסיס שלו שוות ולא שהצלעות שאינן מקבילות שוות מכיוון שגם מקבילית עונה על ההגדרה הזו.
וכך במשפחת המרובעים אפשר לומר שמקבילית היא טרפז שבה שני זוגות הצלעות הנגדיות מקביל, טרפז שווה שוקיים הוא טרפז שזוויות הבסיס בו שוות ומלבן למעשה הוא הכלאה של מקבילית וטרפז שווה שוקיים.

ליתר ביטחון החלטתי לחפש באינטרנט את הגדרת הטרפז מכיוון שאני לחלוטין לא סומך על ההגדרות בספר הגרוע של שלו-עוזרי, והגעתי, כמו תמיד לויקיפדיה ששם מסבירים את הקונפליקט ושגם משרד החינוך מגדיר שמקבילית אינה טרפז כמו שאפשר לראות בתוכנית הלימודים בעמוד 4.

אגב, אם זכרוני אינו מטעה אותי אני זוכר שהסינגולאריות הזו של הטרפז, והעובדה שמקבילית אינה טרפז הפריעה לי עוד כשהייתי תלמיד צעיר, זה ממש שבר את המבנה היפה והשלם של ירושת מרובעים. כנראה מזמן הייתי דפוק.

ואולי נארגן כאן מחאה קטנה. כתבו למשרד החינוך שההגדרה הלא טבעית הזו של הטרפז אינה לרוחכם.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה