יום שני, 21 בספטמבר 2009

הנדסה גנטית


את כיתה ט' בהנדסה אני צריך ללמד ריבועים מקביליים, כלומר, מקבילית, מעוין, מלבן וריבוע (למעשה אני צריך גם ללמד טרפז אבל לזה אני אולי אגיע אח"כ).
גם בספר הלימוד הגרוע של שלו-עוזרי ההגדרות הן מבוססות על ירושת תכונות (ממש כמו בתכנות מונחה עצמים): מלבן – מקבילית שהזוויות הסמוכות בה שוות, מעוין – מקבילית שהצלעות הסמוכות בה שוות, ריבוע – א) מלבן שהצלעות הסמוכות בו שוות, או ב) מעוין שהזוויות הסמוכות בה שוות (ירושה כפולה).
אני החלטתי לשים דגש על הירושה. בספר, אחרי ההגדרה כבר מדברים על כך ששתי צלעות נגדיות זו תכונה של המעוין, אני מדגיש להם שזו תכונה של המקבילית והמעוין הוא מקבילית ולכן התכונה גם תקפה בו. בסה"כ נראה שהקונספט כן נתפס, מה שלפי דעתי מקל מאוד על כמות התכונות שהתלמידים נדרשים לזכור. אבל את ההצלחה נראה בבוחן.

9 תגובות:

  1. הי, זה רעיון שלי בכלל.
    אני מנסה את זה כבר כמה שנים בכיתות וקורסים שאני מלמד (והאמת - גם על הילדות שלי). אבל אני דווקא לא הסתכלתי על הורשת התכונות, אלא על הקשר בין הצורות. בסופו של דבר, אם מבינים שריבוע זה מקרה פרטי של מלבן וגם של מעויין, מלבן ומעויין הם מקרים פרטיים של מקבילית,ואפילו עיגול זה מקרה פרטי של אליפסה (ששני המוקדים שלה באותו המקום), מצאתי שזה משפר את ההבנה הכללית, ואפילו - לא ממש צריך לזכור את התכונות, אלא מספיק לדמיין מלבן או מעויין, ואפשר להמציא את התכונות לבד.

    השבמחק
  2. כנראה שכיוונתי לדעת גדולים...
    אבל היוזמות הפרטיות האלו רק מדגישות את הצורך הגדול בתוכנית לימודים טובה וממוסדת.

    השבמחק
  3. אני לא באמת גדול, אבל זה נחמד לי לגלות שעוד מישהו מתעניין במהות ולא בשינון.
    אין ספק שדרושה תכנית לימודים ממוסדת, וחבל שכל אחד מאיתנו ממציא את הגלגל (או את המטר) מחדש.
    ולעניין תכנית הלימודים, נזכרתי הרגע שבשנה שעברה הבת שלי למדה בשיעור מדעים, שתי תיאוריות על היווצרות הירח:
    1. שהוא נפלט מכדור הארץ כשהוא עדיין היה נוזלי.
    2. שאלוהים ברא אותו.

    מה תגיד?

    השבמחק
  4. מוזר לי שמלמדים בשיעור מדעים שהירח נפלט מכדור הארץ כאשר ידוע לכל שאלוהים ברא אותו...
    צריכה להיות תוכנית לימודים ארצית אבל היא צריכה להיות אופציונלית, כלומר, שאם לבי"ס או מורה יש תוכנית אלטרנטיבית טובה יותר אז זכותו ללכת עליה. וכמובן, צריך לנושאים רגישים כמו היווצרות הירח שתי אלטרנטיבות כאשר בי"ס בוחר את האלטרנטיבה שלו ולא נגישים את שתיהן לתלמיד כשקולות.

    השבמחק
  5. נראה לי שפופר היה מתווכח איתך על התקפות של התיאוריה הזו, כתיאוריה. בינתיים - נמשיך לכתוב תכניות לימודים בעצמנו.

    השבמחק
  6. אני אנצל את ההזדמנות לפנות ללבבות המתכנתים בקהל בבקשה נרגשת לא לרשת ריבועים ממלבנים ובאופן כללי לרחם על צורות גיאומטריות, פרמטריות וכיו"ב, כפי שליסקוב צייתנו.

    השבמחק
  7. ...ציוותנו.

    השבמחק
  8. בוודאי שהרי המלבן צריך לרשת מהריבוע כי הוא מרחיב אותו.
    :-)

    השבמחק
  9. ואם אני כבר בפלאשבקים של תוכנה וירושה אני אוסיף:
    Guns don't kill - people do

    השבמחק