יום רביעי, 25 בנובמבר 2009

ביקורת בונה


אחת האמהות מכיתה ח' טוענת שהילד שלה לא מבין הנדסה והיא חושדת שהבעיה היא בכך שהמורה הוא לא מנוסה ולא מעביר טוב את החומר. החומר הלא-מובן הוא הוכחות של זוויות, וכמו שכבר נאמר להוכחות לוקח זמן כדי לחלחל, אבל לא אצל אותה אמא – מבחינתה יש בעיה קשה עם המורה.
אז אחרי שיחות רבות עם רכזת המתמטיקה הוחלט שתיכנס מורה מנוסה כדי לבחון את רמת ההוראה ומדוע אותו ילד לא מסוגל להוכיח. לכאורה, הייתי אמור להעלב ולהיפגע אבל אני ממש לא מרגיש ככה. אומנם יש לי קריירה מפוארת בתחום ההיי-טק אבל בינינו, בוראה יש עוד המון מקום לשיפור ויהיה דווקא נחמד לשמוע מה יש למורה מנוסה להגיד על ההוראה שלי. וגם מצד היחס להורים אני חושב שבסופו של דבר, אנחנו המורים ממומנים על-ידי ההורים כדי שנרביץ תורה בילדיהם וזה אך ראוי שהורה ידרוש רמת הוראה טובה וחובת בית הספר לוודא שזו אכן ניתנת.
אז קבענו שיעור הנדסה בנושא ישרים מקבילים. בגדול אופי השיעורים שלי הוא כזה שאני כותב הגדרה על הלוח, מסביר אותה, שואל תלמידים לגבי הנקודות הבעייתיות ואז נותן 2-3 תרגילים ועובר בין התלמידים כדי לוודא שהם עובדים ולענות על השאלות שלהם. השיעור הלך די טוב, ילדים הקשיבו, שאלו שאלות עניתי, תרגלו – באמת אחלה. והביקורת בהתאם.
בסה"כ ההקניה טובה, מבנה השיעור טוב וגם המענה לילדים מהיר ומדויק (איזה כיף). היו כמה הערות:
א. כאשר אני כותב על הלוח ומקנה לא לתת לילדים להעתיק כי כך נוצרים פערים בין אלו שהעתיקו לאלה שהקשיבו (או לפחות לא העתיקו) ואח"כ יש לי בעיה עם ילדים שסיימו מהר את התרגילים לבין אלו שלא.
ב. אחרי שאני נותן תרגילים קודם לוודא שכולם עובדים לפני שאני עונה על שאלות, כי אני נסחף לשאלות של התלמידים ויש ילדים שמנצלים את חוסר תשומת הלב שלי כדי לא לעבוד.
ומה לגבי אותו תלמיד שאינו מבין הנדסה?
טוב, בזה החל הדו"ח: קודם כל הילד לא מבין כי היא יושב ליד חבר שלו שלא עובד ומסיט אותו מדרך הישר.
I rest my case.

3 תגובות:

  1. אתה מנסה להתמודד עם:
    - מי מקשיב בכתה ומי אינו מקשיב
    - מי הכין שיעורים ומי שאינו מכין שיעורים
    - מי רושם ומי שאינו רושם

    מצד אחד מי שלא משקיע ועושה את הנדרש, הפסד שלו.
    מצד אחר, אולי עם הכוונה וביקורת ההרגלים שלא נדבקים ולא באים לידי ביטוי באופן עצמאי אולי לאט לאט ייקלטו ויבואו לידי ביטוי.

    עד כמה אתה מסוגל בשיעור גם ללמד את החומר למי שרוצה ללמוד וגם לנסות ולאסוף את כל המרחפים והלא מתעניינים והלא מוכנים?

    השבמחק
  2. כמו שכתבתי בפוסט
    http://morehhadash.blogspot.com/2009/12/blog-post.html
    תפקידו של המורה בחטיבת הביניים הוא לדאוג שהתלמידים ילמדו, לא רק להעביר את החומר כך שאם הם לומדים הם יבינו.

    השבמחק
  3. תראה.. אנחנו גברים ויש לנו המון חסרונות, למשל אנחנו לא יכולים ללדת, ולנשום, כלומר אנחנו לא יכולים לעשות מספר דברים ביחד. מעבר לזה לכולנו יש בעיות בשמיעה וירידה עם הגיל (כולנו ירינו במטווח ירי לא ככה?) ועוד דבר אנחנו הגברים יודעים כמה קשה למצא גבר לשוחח איתו על כל מיני נושאים וכשאנו רואים את זה קורה בקרב התלמידים שלנו אנחנו לא מפריעים.
    I rest my case.

    השבמחק