יום שישי, 6 בנובמבר 2009

הבוחן במומו נבחן


רבות אני מספר פה על המבחנים שאני עורך לתלמידי המסכנים חסרי הישע ועל הציפיות הגבוהות ובעקבותיהן האכזבות. היום אני נבחנתי – ולא עמדתי, ככל הנראה, בציפיות שלי.
כזכור לכם אני רוצה להצטרף לתוכנית להסבת אקדמאים של משרד החינוך. הגשתי מועמדות ועברתי את הסינון הראשוני (השכלה וניסיון תעסוקתי) והודיעו לי לפני שבועיים שהיום יהיה מבחן – ארבע שאלות ברמה של חמש יחידות. בסדר, אני אתחיל ללמוד שבוע לפני מועד המבחן. אבל תכנונים לחוד ומציאות לחוד – בשבוע האחרון הייתי עמוס לעייפה ולא הספקתי ללמוד בכלל ורק אתמול בשבע בערב התחלתי להתכונן למבחן. הפקרות. להזכירכם, את הבגרות שלי עשיתי לפני 23 שנים וסיימתי תואר ראשון לפני 14 שנים...
במבחן היו שלושה נושאים: חקירת פונקציה, הנדסת המישור והסתברות. בעוד שעם הסתברות יצא לי לעבוד לא מעט בעבודה הרגשתי די בטוח, הנדסת המישור אני מלמד אז התחלתי עם חקירת פונקציות, ראיתי שאני שולט לא רע בנגזרות ואינטגרלים אז עברתי להנדסה. פתאום הסתבר לי שאני מלמד את קצה קצהו של החומר הנדרש לבגרות – פשוט לא הצלחתי שאלות לבגרות. קראת את החומר והצלחתי בערך 70% מהשאלות אבל כבר היה מאוחר (אחת בלילה) אז הלכתי לישון מלא חששות.
במבחן בבוקר התחלתי ישר עם ההנדסה והלך לי די טוב, ההסתברות בלי בעיות אבל חקירת הפונקציות הייתה הפתעה רעה. בשאלה אחת הפונקציה הייתה של מינימום בין פולינום ממעלה שלישית ופולינום ממעלה שנייה ואילו בשאלה השנייה שאלו על חיתוך של משיקים של פונקציית שורש ודברים כאלה. טוב, מוציאים את העיפרון, מחדדים את המוח, כי כבר 14 שנים אני לא ממש בתחום ומתחילים.
הלך לא רע עד שהגיע שלב בשאלה הראשונה שבה צריך למצוא את נקודות החיתוך של שתי הפונקציות (ברוב השאלה הצלחתי לחמוק מהקטע הזה) אבל נשארה לי חצי שעה כדי למצוא את הנקודות וסיימתי. יאללה ננסה.
ידעתי שנקודות חיתוך אחת היא x=1 (ניסוי והצבה). וידעתי שיש שלוש נקודות אז כתבתי
(x-1)(x-a)(x-b), פתחתי סוגריים, השוויתי למקדמים של הפונקציה והפלא ופלא הצלחתי. איזה כיף! קטעים! קיבלנו ההארכה של רבע שעה (היו שם בכיינים שהתלוננו על רעש של עבודה בחוץ) אבל אני, שממילא רעש לא מפריע לי, הגשתי את המבחן – מאושר מצד אחד על הפיתרון אבל מאוכזב מחוסר הרצינות שלי...
תשובות תוך שבועיים.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה