יום שני, 9 בנובמבר 2009

אני שונאת מתמטיקה


תוכנית הלימודים החדשה לכיתה ז' אכן מוכיחה את עצמה כמכשול בפני עיוור.
אני לא התחלתי את השנה עם כיתה ז' אלא מורה אחרת והיא לימדה אותם, כמתבקש חוקיות, שזה כל מיני צורות שיש בהן חוקיות, למשל בצורה הראשונה יש שלוש קוביות, בשניה חמש ובשלישית שבע – כמה קוביות יהיו בצורה הרביעית? בצורה העשירית? בצורה ה n-ית? לכאורה פשוט אבל שכחנו להגיד שלא לימדנו אותם מהו משתנה....
לימדו אותם גם הצבה (כן, בלי ללמד מהו משתנה) וזה פשוט, מחליפים את האות במספר, ולכן אם כתוב 3a ו a=1 אז מקבלים 31, לא?
בקיצור, היה מבחן, הציון הממוצע היה 45... רוב הילדים נפלו על שתי הבעיות המצוינות לעיל... כ 4-5 בלבד ידעו לנסח את החוקיות כמו שצריך וחצי בערך טעו בהצבה. נכון, ילדים גם טעו בסדר פעולות חשבון אבל את זה הם צריכים לדעת וגם לימדנו. אבל לא לימדנו מהו משתנה, תוכנית הלימודים החדשה פשוט מקווה שהם יבינו לבד מהדוגמאות.
אגב, המורה שאחראית על התוכנית החדשה בכיתה ז' אצלנו בבית הספר הבחינה בשטות הזו והנחתה אותנו להקדיש שני שיעורים להגדרה והסבר מהו משתנה. למרות שזה אסור לי – היא הוסיפה.
כאשר חילקתי את המבחנים, ילדה שלמדה והשקיעה והוציאה במבחן 50 צעקה "אני שונאת מתמטיקה!" – והפעם אין לי אלא להסכים ולהגיד שבצדק.

5 תגובות:

  1. מה זה "אסור לי"? יש פיקוח על הטמעת התוכנית במטרה לוודא שהצבה נלמדת בצורה של sed s/a/1/g?

    השבמחק
  2. זאת אומרת שהדריכו אותה לא לעשות ככה אלא ללכת לפי ספר הלימוד שבחרנו. כמובן שאין פיקוח ולכן היא יכלה להכניס את שיעור מהו משתנה וגם אני יכול בשיעור לעשות מה שבא לי. אבל זה עדיין לא אומר שמותר.

    השבמחק
  3. יש תוכנית לימודים ולה יש מטרות ודרישות.
    ראוי למורה, ללמוד את התוכנית היטב, להבין אותה ומה שלא ברור ומה שלא מסתדר:
    1. לבקש עזרה ממי שהגה והפיץ את התוכנית
    2. לבקש עזרה מאחרים וממנוסים
    3. לגלות עצמאות מקצועית ואחריות אישית ולעשות לפי מה שהוא יודע שטוב לעשות. כי מי מלבדו עומד מאחורי עבודתו?

    הרי אם התלמידים שלך לא יצליחו בגלל הסדר הזה, לא תוכל להיות ישר עם עצמך ולהסתתר מאחורי "השיטה" או מאחורי "התוכנית". מוטב לך להבין ולהחליט כיצד אתה חושב שראוי ללמד את מה שיש לדעת ואת מה שיש להבין ולעשות זאת באופן שאתה חושב שהוא הטוב ביותר. כך גם יהיה לך קל ופשוט לעמוד מאחורי תוצאות עבודתך.

    השבמחק
  4. אני חושב שאני די מבין את המוטיבציות של התוכנית
    http://morehadash.blogspot.com/2009/07/blog_post_10.html
    בוודאי שאני מבקש עזרה, אחת המורות בבית-הספר היא מדריכה מחוזית.
    בוודאי שאני אומר את דעתי לאותה מדריכה, בכל השתלמות של בתוכנית ואפילו פה בבלוג שלי.
    ואנחנו גם נותנים ברמה מסויימת הרחבה כפי שנראית לנו יותר נכונה.

    אבל בסופו של דבר אני עובד במשרד החינוך וצריך ללמד כמו שהמנהל קבע, שהרי זה לא הגיוני שתתקבל החלטה במשרד החינוך וכל מורה יחליט האם היא מקובלת עליו או לא.

    השבמחק
  5. עם שם הפוסט נזכרתי בספר מגניב שקראתי כשהייתי ילד קטן שנקרא בשם המפתיע (או לא) "אני שונא מתמטיקה". לדעתי הוא כבר מזמן לא מודפס אבל זה ספר חובה לכל ילד, לא רק לחובבי מתמטיקה אבל הם יפיקו את מירב העונג ממנו.

    השבמחק