יום חמישי, 3 בדצמבר 2009

עניין של אופי - אכפתיות מול מקצוענות


אחרי שאפיינתי את התכונה הבעייתי הראשונה שלי הגיע הזמן להמשיך הלאה.
כדאי לשים לב, אני לא טוען שיש שתי קצוות של חינוך אלא שיש שני קצוות של אופי של אנשים שמורה טוב נמצא בצד אחד שלהם ואילו אני בצד השני ולא רק שאיני בא לשפוט את המורים שאינם כמוני אלא לשפוט את עצמי שאיני כמותם.
הציר השני יהיה אכפתיות מול מקצוענות.
אני הבנתי שאני מתכנת מקצועי כאשר הוצאתי קוד גרוע, כלומר, ויתרתי על עקרונות היופי, הנכונות, השלמות ושאר העקרונות שבגללם רציתי להיות מתכנת מגיל צעיר אבל סיפקתי תוכנה. ומכאן נוכל להגדיר את שני הקצוות:
המקצוען – יעשה את המוטל עליו ללא כל שיקול מעבר להספקת הסחורה, למקצוען אין שום ערך החל על תוצרתו.
האיכפתי – אדם שכל עבודתו מושפעת מערכיו אשר מאפילים לגמרי על הצורך לספק את הסחורה ולא יראה באי הספקת הסחורה כישלון כהוא זה.
ובכן, אם המתכנת המקצועי יודע לספק תוכנה גם כאשר היא אינה טובה מהו המורה המקצועי? ובכן, הוא יודע לחתוך ילדים כדי להביא את הכיתה לרמה המתאימה. אני, לעומת זאת, טיפוס איכפתי, ואם אני רואה ילד שלא מצליח אני פשוט לא עומד בזה ועוצר את הכיתה, מתעכב – בקיצור לא מספק את הסחורה ויכול לגרום לתסיסה בכיתה המשועממת.

בהתחלה זה נראה לי ממש נורא שמורות חותכות תלמידים, שלא יבין, שילך לשלוש יחידות, היום אני מבין שזה כורח המציאות - אם לא תוותר על התלמידים החלשים בסופו של דבר תוותר גם על החזקים (וגם על החלשים). המורה צריך להבין שהילדים הם חומר הגלם והוא צריך להביא את הכיתה לרמה מסויימת.

4 תגובות:

  1. אני מבין את הציר ואת קצותיו לפי הצעתך. יחד עם זאת אינני סבור שההגדרה שלך עולה בקנה אחד עם ההגדרה המקובלת למתכנת מקצועי, למתכנת אכפתי, למורה מקצועי ולמורה אכפתי.

    נפתח במתכנת:
    להשקפתי, מתכנת מקצועי נדרש לספק את הסחורה, לספק אותה בזמן ולספק אותה באיכות. לא פחות ולא יותר. אם אינך מסוגל לעשות זאת אינך מתכנת מקצועי. ישנם מקרים שבהם לא ניתן לספק את הסחורה בזמן ובאיכות ואלה מקרים שבהם יש כשל ניהולי או חוסר מקצועיות של העוסקים במלאכה כאשר אינם משכילים להסביר להנהלה את האפשרויות ואת ההשלכות בבחירת כל אחת מהאפשרויות, או שתיהן גם יחד.

    והמורה:
    המורה צריך שהתלמידים ילמדו. חלק מהעניין הוא להכיר בשונות (השונות יכולה לבוא לידי ביטוי בתחומים מגוונים, למשל, אבל לא רק: הרגלי למידה, יכולת למידה, ליקויי למידה, תרבות, תרבות למידה, רקע והבנה קודמים בחומר, ידע כללי ועוד ועוד). אחרי שאתה מכיר בשונות, יודע לאפיין את השונות הזאת ומבין פחות או יותר באיזה מצב נמצאים התלמידים בכתה שלך, אתה במצב שבו אתה יכול לנסות ולהתאים את אופן ההוראה שלך כך שתגיע לכולם. זה החלק הקשה, אבל הוא קשה ומעורפל פחות כאשר אתה יודע מול מה אתה מתמודד (מידע על התלמידים הוא הכרחי, לדעתי, רובו ככולו יהיה פרי בדיקה משלך, אם תרצה שהמידע יהיה גם מהימן) וכאשר אתה יודע אילו כלים עומדים לרשותך וכאשר אתה יודע לעשות בהם שימוש. הדברים שיש להכיר ולדעת ולהיות מיומן בהם הם רבים. המשימה לא קלה. אבל זה אפשרי. ישנם מורים שמצליחים לעשות זאת (חלק מהזמן ואפילו רוב או כל הזמן), רובם של המורים אינם מצליחים. אתה יכול להחליט כמה אתה מוכן להשקיע כדי להיות במצב שבו אתה נמנה על אלה שכם מצליחים.

    בהצלחה!!

    השבמחק
  2. אף פעם לא תגיע לכולם.. הכי טוב למד בשיטת הגמרא (חברותה) לך למדרשים ותראה איך זה עובד.. וזה עובד.. קבוצות קבוצות לומדים על פי הקצב והרמה שלהם. אין יותר ואין פחות. ואין אפילו רב מנחה. יש דף גמרא שלומדים ביחד. נסה לקחת חומר אחד. סדר אותו, כך לפי דרוג ורמות, אבל בכל הרמות יש להגיע לאותו קו הסיום שאתה החלטת מה הוא. חלק לזוגות, שינסו לעבוד לבד. אתה רק מדלג ביניהם.
    לא גומרים הולכים אלא עוברים שלב שלב ומצליחים.

    השבמחק
  3. שלמה:
    הערכים שאני מדבר עליהם של מתכנת אלה לא ערכים של תוכנה בלי דליפת זיכרון אלא ערכי פיתוח של "קוד יפה" - עם כל המשמעות הסובייקטיבית של המושג.
    יכול להיות סדר, שימוש מחדש, מודולריות ועוד. לפעמים אבל צריך לדעת לתת את הקווץ' כדי להוציא גירסא - וזו המקצוענות.

    לגבי ההוראה - אתה צודק במאת האחוזים.
    השאלה היא האם אני רואה שתלמיד לא מבין ועכשיו הוא רוצה (גם אם עד עכשיו הוא לא הקשיב או שפשוט אין לו את היכולת) מה אני עושה? המורה המקצוען יוותר עליו ויתן לו קצת חומר חזרה, אני, לעומת זאת, אתעקב איתו בכיתה.
    קשה לי לוותר על ילד - בעיה.

    השבמחק
  4. אנונימי.
    חלק לא מבוטל הוא עבודה אישית/זוגות/קבוצות קטנות כאשר אני עובר בין הילדים.
    אבל ילדים הם לא מבוגרים, והכי חשוב, יש ילדים שכאשר הם לא מבינים הם פשוט מכריזים בכיתה בקול רם: "אני לא מבין - המורה גרוע".
    השאלה היא איך אתה ממשיך משם? משתיק (כמו מורה טוב) או מנסה לעזור לו להבין (כמוני).
    זה ההבדל וכאן יש לי בעיה עם ההוראה.

    השבמחק