יום שני, 27 באפריל 2009

תורת המשחקים


היום היה השיעור האחרון בהנדסה לכיתה ח' והוא בנושא חפיפת משולשים מורכבת. כלומר, הוכחה בשלושה שלבים:
א. חפוף משולשים, בד"כ יש לבחור את המשולשים שיש לחפוף לפי נתוני השאלה.
ב. מנתוני החפיפה אפשר להסיק מידע נוסף (למשל גודל זווית חיצונית).
ג. השלמת ההוכחה באמצעות הנתון שהושג ב (ב).
אחת הבעיות ששמתי לב שילדים נתקעים בהן היא שהם לא רואים את השאלה כתהליך של 2-3 שלבים אלא ישר רוצים לפתור. ולכן עלה בי הרעיון להפריד בין השלבים, כלומר לתת לילד אחד לחפוף את המשולשים לפי הנתונים ולילד אחד להשלים את הפיתרון. ומכיוון שזה גם שיעור אחרון בהנדסה ולשאלות האלו יש אופי של חידות, אולי נעשה מן תחרות שכזו בין שתי קבוצות.
נחלק את הכיתה לשתי קבוצות. אני אכתוב שאלה על הלוח, כל קבוצה תקבל דקה או שתיים להתייעצות ואז אני אבחר שלושה נציגים מכל קבוצה כאשר כל נציג יצטרך לפתור שלב אחד בשאלה. הקבוצה שתסיים ראשונה תקבל נקודה.
זה היה התכנון, המציאות, כמו תמיד, הייתה שונה. נתחיל בזה שהשיעור נפתח באי-סדר ונאלצתי לרשום יותר הערות מאשר בשיעור הקודם לצערי הרב. מכיוון שתחרות שכזו היא עם פוטנציאל גדול יותר של רעש היו לי מחשבות שניות בנושא אבל החלטתי ללכת על זה. שאלתי את הילדים מה הם מעדיפים, תחרות או לימוד רגיל והם כמובן העדיפו תחרות. התניתי את התחרות בשקט בכיתה. אז התניתי.
הפעם אני לא רוצה להתלונן על הבלגן אלא על חוסר ההשתתפות. בסה"כ היו לא מעט ילדים שהתלהבו, מה שגרם לכך שהם רוצים לפתור הכל, עכשיו, בלי שלבים ובלי מתמודדים שאני בוחר. השאלות מעניינות והתחרות חשובה. הלך כל מבנה התחרות וכל הרעיון של חלוקת ההוכחה לשלבים.
הבעיה היותר קשה היא שהמתלהבים הם בעצם התלמידים המובילים ובעלי הביטחון העצמי הגבוה והם השתלטו על הלוח ואילו שאר התלמידים פשוט ריחפו להם בשיעור.
אז אומנם היה נחמד לראות כשמונה ילדים פשוט מתלהבים מהשאלות מנסים ומצליחים יפה מאוד אבל המטרה היא ללמד את כולם ולא רק את החזקים. בקיצור, לא עובד. צריך לחשוב על דרך אחרת לשחק במתמטיקה, תחרות בין קבוצות גדולות פשוט דוחקת את הבינוניים והחלשים הצידה.

3 תגובות:

  1. זה כל העיניין בקפיטליזם , לא?

    תחרות שדוחקת את ה"לא מספיק" הצידה .

    השבמחק
  2. תחרות גורמת בד"כ למשתתפים להשקיע יותר, אפשר ליהנות גם אם מפסידים.

    צריך לחשוב איך אפשר להשתמש בתחרות ככלי ממריץ בלי תופעות שליליות.

    אפשר אולי ע"י תחרות בין קבוצות כשלכל תלמיד יש משימה משלו שרק לו מותר לענות עליה.

    השבמחק
  3. בקרוב כל השכבה תנסה תחרות אישית לקראת המיצ"ב. נראה איך זה ילך. אני מניח שיש לזה יותר סיכוי.

    השבמחק