יום רביעי, 10 ביוני 2009

יש עתיד - פרטי


נראה לי שיש מישהו במשרד החינוך שקורא את הבלוג הזה... כי מיד אחרי שאני כותב שחייבים לעשות תוכנית לימודים ולא לתת למורים להחליט מה הם מלמדים ואיך משרד החינוך מוציא הנחיות לתוכנית לימודים לכיתה ז'. אבל כמו שעשו בבית-הספר היסודי, גם כאן, משרד החינוך לא הוציא תוכנית אלא רק הנחיות והוא קורא לגופים פרטיים לפתח תוכניות לימודים לפי אותן הנחיות וכל בית-ספר יבחר את תוכנית הלימודים המתאימה לו.
וכך, מורות, שחלקן מבינות יותר, חלקן מבינות פחות, למעשה צריכות לבחור בין מספר אפשרויות שמצד אחד הן לא ממש יכולות להבחין מה טוב ומה לא ומצד שני, זה גם לא ממש אכפת להן. ומכיוון שגם במשרד החינוך לא ממש מאמינים בתחרות והפרטה (ולו מהסיבה שמשכורתה של מנהלת בית הספר לא מושפעת מהצלחת תלמידיה) המחיר לתלמיד עבור כל כיתה ז' יהיה 30 שקלים. לפחות מורות לא יבחרו תוכנית לפי המחיר שלה.
משרד החינוך מארגן ערבים שבהם הגופים הפרטיים מציגים את תוכניות הלימוד שלהם עם הספרים הנלווים, די מייגע ודי דומה. ואז פתאום, התוכנית האחרונה היא של פרופ' רון אהרוני. פרופסור מהטכניון שעבר להוראה בבית-ספר יסודי ועכשיו גם לכיתה ז'. והבחור תותח. הנה מספר נקודות מההרצאה הקצרה שלו:
א. המלצת משרד החינוך להתחיל בכיתה ז' בחוקיות היא לא נכונה. בחוקיות מראים ציור במקום הראשון עם שלושה כדורים, בשני עם חמישה, בשלישי עם שבעה ושואלים את הילד מה יהיה במקום הרביעי ומה במקום ה N. לקראת המיצ"ב של כיתה ח' – זו שאלה מאוד מאוד קשה, למעשה צריך ללמד את הילדים מהזו פונקציה ומה זו רגרסיה לינארית. וזה בדיוק מה שהוא אמר.
ב. לטענתו צריך להגיע למשתנים דרך תרגילי חשבון שנלמדו בכיתה ו' ולא לזרוק אותם לילדים בפנים. אם זה מוכר לכם, אז זו אחת המסקנות שהגעתי אליה כאשר לימדתי בעיות מילוליות.
ג. חזקות צריך ללמד בסדרות
והיו עוד כמה פנינים שישבו לי בדיוק בהבנות שהגעתי אליהן במהלך הקריירה הקצרה שלי. בקיצור – הבחור תותח ויש תוכנית לימודים טובה בנמצא.
עכשיו אני אעבוד כדי לשכנע את בית הספר לקבל אותה (נראה לי שיש סיכוי). מזל שנותנים לנו, לבית-הספר להחליט. אם אני אצליח לפחות לבת שלי תהיה תוכנית לימודים טובה בכיתה ז'. אז אני רגוע.

6 תגובות:

  1. אם אני מצליח לקרוא ככה "בין השורות", מה שאתה בעצם אומר זה שאתה תותח והנה, אפילו פרופ' אהרוני חושב ככה... (:

    השבמחק
  2. ברור שאני תותח.
    :-)
    העניין הוא שאני מצאתי נקודות מסויימות שבהן כדאי ללמד אחרת. פרופסור אהרוני, לעומת זאת, הצליח לנפק תוכנית לימודים שלמה ומלאה של לימוד היררכי ונכון - את זה צריך להעריך.

    השבמחק
  3. Actually, the program Aharoni advocates is the infamous Singapore math program, which is the most widly used home-schooling program in the US. His (significant) contribution is to make sure it will be translated, and to being the main advocator here.

    השבמחק
  4. דבר ראשון תרגום תוכנית סינגפור הייתה לבית הספר היסודי וכאן אנו מדברים על חטיבת הביניים.

    דבר שני, למה "ידועה לשמצה"? לא התעמקתי בה רבות אבל היא נראית בסדר גמור.

    דבר שלישי, אני לא חושב שתמיד צריך להמציא משהו חדש, אם אפשר להשתמש במשהו קיים וטוב, שפשוט לא נמצא כאן, זה לרוב עדיף על פני המצאה מחדש.

    השבמחק
  5. מי אמר שללמוד בטכניון לא תורם כלום לאנשים חוץ מתואר?
    אני קורא מהסוף להתחלה במכוון. ככה מצליחים לקלוט התקדמות טוב יותר לדעתי...

    השבמחק
  6. הזמנתי מ"רכס" את הספר של רון אהרוני.
    גם לי זה נראה ספר לימוד מבטיח.

    השבמחק