יום שישי, 19 ביוני 2009

חופש הבחירה


אז כאמור משרד החינוך הוציא הנחיות לתוכניות הלימוד לכיתה ז', שבעה גופים פיתחו תוכניות לימודים ומציעים את מרכולתם לבתי הספר ואלו צריכים לבחור. כדי שהבחירה בבית הספר שלנו תהיה מושכלת וטובה החלטתי לעשות סקירה של תוכניות הלימוד, וכך, אני הקטן והבלתי מנוסה מוצא את עצמי מבקר צוותים של אנשים גדולים ומנוסים, מצטער, אבל זו השיטה.
להלן ההקדמה שבה אני מנסה לכתוב מה חשוב בתוכנית הלימוד ולמה כדאי לשים לב:
בעיות בלימוד מתמטיקה:
א. חוסר ידע של נושאים קודמים גורם לתלמיד לחוש חוסר ביטחון בנושא הנלמד. למשל, חוסר הבנה של שברים יגרום לרתיעה מבעיות מילוליות עם שברים.
ב. מנות גדולות מדי של ידע גורמות לבלבול וחוסר הבחנה בין נושאים שונים הנלמדים יחד. למשל, אם מלמדים ביטויים מתמטים ומשוואות יחד התלמיד ינסה לפתור גם ביטויים כגון 2x+4.
ג. חיבור נושאים יגרור גם חוסר יכולת להפריד בין הנושאים בהמשך. למשל, אם התלמיד למד על המשתנה כחלק ממשוואה קשה לו אח"כ להשתמש במשתנה בבעיות גיאומטריות כמו אם שטח ריבוע הוא 9 מה שטחם של n ריבועים?
ד. המתמטיקה היא הכללה, אם הכלל נאמר לתלמיד אז הוא לא יצליח ליישם אותו במקרים אחרים ושונים, אם התלמיד מגלה את הכלל לבד יש לו סיכוי גדול יותר להצליח ליישם אותו.
ה. כאשר תלמיד מרגיש שהוא אינו יודע נושא שנסגר הוא נכנס למצב חרדה שבו הכול לא מובן.

בעיות אליהן נחשפתי בכיתה ז':
1. פחד ממשוואות עם שברים.
2. איך פותרים את הביטו 2x+4
3. אם שטח ריבוע אחד הוא 5 מה שטחם של n ריבועים?
4. בעיות של שברים ושלמים: בכיתה 5/9 בנים ויש 4 בנים יותר מבנות
5. מביטוי למשוואה, מהם האילוצים? איך בונים משוואה?
6. בעיות מילוליות – איך בונים ביטוי? איך מגיעה המשוואה?

נקודות מפתח:
- הכניסה לתיכון, לחומר חדש חייבת להיות קלה וחלקה, כדי להקנות לילדים ביטחון.
- מתמטיקה אינה שעשוע אלא מקצוע שיש ללמוד ביסודיות. כדי שתלמידים יאהבו (או לפחות לא יפחדו) ממתמטיקה צריך שהם יבינו וירגישו בטוחים ולא לנסות לבדר אותם בתרגילים שמשעשעים רק מתמטיקאים אוהבים.
- החלוקה לפרקים צריכה להיות כך שבכל פרק נלמד מעט חומר.
- הסדר בין הפרקים צריך להיות כזה כך שבתחילת כל פרק יש לתלמיד את כל הידע הדרוש לו על מנת להבין את הפרק.
- כל פרק אמור להיות מרוכז בנושא אחד ובו בלבד ועל התלמיד למצות את נושא הפרק
- הסברים פשוטים ובהירים, כמה שפחות לזכור כמה שיותר להבין
- התרגול צריך להיות קשור לנושא הנלמד ולהוליך להכללה שאותה צריך לבצע התלמיד

2 תגובות:

  1. זה נראה שאתה צריך לכתוב ספר לימוד (:

    השבמחק
  2. בטוח לא עכשיו אחרי שפרשתי.
    גם הבנאדם עם ההבנה הכי גדולה באיך צריך להסביר מתמטיקה (וזה לא אני) חייב להבין את הדינמיקה של השיעור כדי לכתוב ספר לימוד שיתאים להעביר בפני כיתה.

    השבמחק