יום שלישי, 25 באוגוסט 2009

מכין שיעורים


אחד הדברים שהייתי אמור לעשות בחופש היה להכין את מערכי השיעור לכיתות שאני אלמד. קיבלתי מאחת המורות את החומר שהיא לימדה, כלומר, את שיעורי הבית שהיא נתנה, ולפיהם התחלתי לכתוב שיעורים. את השיעורים שלי כתבתי ברוחו של הספר של אהרוני שדוגל בחזרה למורה שהוא מרצה ולא מתרגל. התלמידים צריכים להקשיב ולענות על שאלות מילוליות כאשר המורה מסביר את החומר (נשמע טריוויאלי, לא?)
כמו-כן, השיעורים של אהרוני בנויים על ביסים קטנים, כלומר, בכל שיעור ללמד דבר אחד פשוט. זאת לעומת תפיסת התרגול שאומרת, לדחוף הרבה חומר בשיעור הלימוד ואח"כ כמה שיעורי תרגול על החומר הזה.
אני החלטתי שאני אנסה להעביר בכל שיעור שלושה נושאים קטנים מאוד, להלן דוגמא:
בשיעור השני על זוויות אני אכסה שלושה נושאים:
א. הזווית והמעגל
ב. מעלות
ג. חישובי זוויות

והנה הפרוט של תת-הנושא "הזווית והמעגל"
אחרי שהבנו איך מגדירים ומסמנים זוויות נרצה לשייך לזווית גם מספר שישקף את גודל הזווית, בדיוק כפי שהצגנו את אורך הקטע כמספר המשקף את הקטע. מה לפי דעתכם יכול להיות הגודל של הזווית? (לצייר זוויות עם פתיחה שונה אבל מסובבת) לשאול איזו זווית גדולה יותר? הזוית עם הפתיחה הגדולה ביותר, לכן אנו מגדירים את גודל הפתיחה כגודל הזווית. השאלה היא איך נמדוד את הגודל הזה?
(לצייר מעגל) הנה התשובה. גודל של זווית יהיה החלק מהמעגל שאותו היא תופסת. נחלק את המעגל לארבע – נשים לב שכל זווית תופסת רבע מעגל, עכשיו נחלק לשמונה ונראה שכל זווית תופסת שמינית מעגל. וכך הזווית הראשונה תהיה בגודל רבע ואילו השניה שמינית. ואנו באמת רואים שרבע גדול משמינית ואפילו ששתי שמיניות שוות רבע.

כתיבת השיעורים הזו גזלה ממני הרבה יותר זמן ממנה שציפיתי אולם הבנתי לאחר מעשה שאני בעצם כותב טיוטה של ספר לימוד. שלחתי את החומר לאהרוני הוא ענה לי שאולי הוא ישתמש בזה לספרי הלימוד הבאים שלו. תשובה מנומסת? ככל הנראה.
בכל אופן – זה די מהנה.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה