יום שישי, 22 במאי 2009

עורכים מבחן


הגיע המפמ"ר – המבחן הארצי המסכם של כיתות ז'. האמת פחות נורא מהמבחן שנתנו להם להתכונן אליו, אולי זו תוכנית אחרת. ממש אין לי מושג, לא חושב שלמישהו כאן יש.
אני ביקשתי להוריד שתי שאלות על חציון וממוצע (שאלות יפות) כי פשוט הם לא למדו את זה. הרגשתי קצת לא בנוח אבל אלו ממש היו שאלות מכשילות מבחינתם. אבל מסתבר שאני הייתי הצנוע ביותר בחבורה.
"המבחן ארוך מדי", "איך הם יבינו את השאלה הארוכה הזו", "לחלשים אין שום סיכוי" – חייבים לקצץ. מה? יש מבחן ארצי שאמור לתת לנו אינדיקציה איפה אנחנו עומדים ואנחנו מקלים כדי שתלמידים שאין להם מושג לפתור שאלה קלה כמו

יוכלו להוציא 55 ולעבור? למה? מי שלא טוב שיכשל, שנדע שלילדים אין מושג.
טוב, השאלה היא איך מקצצים? מורה אחת (דווקא זו שהערכתי עד עתה) הציעה להוריד את שאלות החשבון (כמו הדוגמה המופיעה לעיל) מכיוון שממילא בשנה הבאה, בכיתה ח' הם יוכלו להשתמש במחשבון. וואו!!! הייתי בשוק, ממש לא הצלחתי להוציא הגה. בסוף ויתרו לי. החשבון נשאר.
עברנו על כמה שאלות והורדנו, בנוסף הן רצו להוריד את השאלות הקשות. התנגדתי, הרי ככה מי שהיה מוציא 80 במבחן המקורי יוציא 100 ולא תהיה אבחנה ברמות הגבוהות (גבוהות – עלאק). אז הצעתי להן להעביר ניקוד מהשאלות ה"קשות" לקלות וכך תישאר האבחנה בין הטובים לטובים מאוד. הן קיבלו את הצעתי.
טוב, אבל עכשיו יש בעיה. איך נשנה? מה נגזור ונדביק? נעבור עם טיפקס? בעיה. אני הצעתי את שירותי העריכה שלי בוורד, גם גזירה והדבקה אבל וירטואלים. ההצעה התקבלה בשמחה רבה – ממש מושיע. הקוסם הגדול (הערה: המורה המוערכת לשעבר גם מצליחה לעשות קסמים כאלה).
בקיצור יש מבחן שהוא בושה, אבל מה לעשות, אלה החיים. העיקר שהכל יעבור ממול.

4 תגובות:

  1. אני מניח שבל בי"ס גוזרים ומדביקים כמו אצלכם - ולמעשה, במקומות שאין מורים כמוך כנראה שגוזרים הרבה יותר.
    כך שממילא המטרה העקרית של המבחן - מבחן אחיד שאומר לכל התלמיד איפה הוא ביחס לממוצע הארצי - לא מושגת.

    כך שנראה לי שאין שום הגיון בכך שציון המבחן הזה - שלא משקף את ההצלחה שלהם בהפנמת החומר שלמדו - נכנס לממוצא הכללי שלהם, או אפילו מובא לידיעתם.

    נראה לי שמי שצריך להתעניין זה משרד החינוך - לא רק בציונים, אלא, בעיקר, באופן שבו המבחן נערך מחדש. כדי שמי שאחראי לתוכנית הלימודים ידע מה בכלל מלמדים בבתי הספר.

    בכל מקרה, הבלוג שלך מצייר תמונה מדכדכת של תוכנית הלימודים הזו.

    השבמחק
  2. אתה קולע לנקודה בדיוק.
    אין ניהול של כל המערכת, מורים, רכזי מתמטיקה ומנהלים מכסים את התחת שלהם כדי שתלמידים לא יכשלו.
    הדרג המבצע (המורה - הרכזת) הוא גם הדרג המבקר. אפשר לחפף בלימודים ואח"כ לעשות בחינות קלות.

    השבמחק
  3. אולי הדרך להשפיע באמת היא למצוא תפקיד במשרד החינוך :)

    השבמחק
  4. מורה הוא תפקיד במשרד החינוך. ובכלל מי רוצה להשפיע - רק חיפשתי עבודה קרובה לבית.
    :-)
    בגדול, ברור ששר החינוך יכול להשפיע יותר ממורה מן המניין אבל אני מאמין בשינוי מלמטה.
    משרד החינוך נותן מסגרת וחופש, צריך עכשיו לתעל את החופש לפעילות חינוכית טובה ולא כסת"חית.

    השבמחק