יום שני, 7 בספטמבר 2009

מיישרים קו


מעודד מההצלחה בכיתה ט' הגעתי אל כיתה ח' השקטה אך המרדנית. לא הייתי מוטרד כי זה היום הטוב שלי, ואכן כבר בתחילת השיעור ילדה שלא הסכימה לעבוד בכיתה בשיעור שעבר לפי ה"שיטה שלי" אמרה לי שהיא עשתה שיעורים בשיטה שלי. יפה.
פתחתי בזה שאמרתי שהתייעצתי עם הרכזת והחלטנו שאני אחזור קצת על החומר כדי שניישר קו (באמת דיברתי עם הרכזת אבל די הולכתי אותה להחלטה הזו). התחלתי בהגדרות: ביטוי חשבוני, משתנה, ביטוי אלגברי/תבנית מספר, פסוק, תבנית פסוק ומשוואה.
אח"כ הסברתי להם שמשוואה היא בעצם מקבילה למאזניים. נניח שיש לנו תפוחים שכולם באותו משקל ומשקולות של ק"ג אחד, בכל כף של המאזניים יש לנו תפוחים ומשקולות, למשל במשוואה
X+3=6
יש לנו תפוח אחד ושלוש משקולות בצד שמאל ושש משקולות בצד ימין והמאזניים מאוזנות. אם אני אוריד משקולת אחת מצד ימין האם המאזניים ישארו מאוזנות? לא. מה נצטרך לעשות – די ברור לכולם, להוריד גם משקולת מצד שמאל. אותו דבר עם להוסיף וגם עם תפוחים (הוספה והורדה). אפשר גם להכפיל ולחלק – אבל מה שחשוב שתמיד עושים את אותו הדבר בשני האגפים. "ציירו את המאזניים" – "נו באמת", "לא בא לנו", "זה המון", "אני מציירת גרוע" – "ציירו וזהו". ציירו.
מהו פתרון של משוואה? הערך שאם נציב אותו במשתנה המשוואה תהיה פסוק אמת, ובמשוואה שלנו x=3. אבל רגע, אנחנו רואים שהפתרון הוא משוואה בפני עצמה, שני ביטויים שביניהם סימן יחס. ולכן הדרך לפתור היא לעשות פעולות שומרות שוויון על המשוואה עד שנגיע למשוואת הפתרון.
פתרתי שלוש משוואות עם המאזניים. כן, צריך לצייר וגם לרשום מה עושים על שתי כפות המאזניים ובמשוואה. אח"כ פתרתי בלי המאזניים וכולם היו מרוצים, פתאום לרשום את הפעולה שעושים נראית עבודה קלה. והם פתרו שלושה תרגילים בקלי-קלות ונראה לי שכולם הבינו, גם המרדניות וגם השקטות.
אני לא יודע אם זה בזכות ההסבר המופלא או בזכות שפשוט הוצאתי את העז של ציור המאזניים אבל הלך נהדר.

2 תגובות:

  1. אני גאה בך, מותר להשתמש ברעיונות שלך? צריך לשלם לך תמלוגים? צריך לשלם גם אם זה לא עובד?

    השבמחק
  2. מותר? לכבוד הוא לי.
    אני גם אשמח לשמוע תגובות איך החומר עבר ומה צריך לשפר.
    אני מחפש כרגע פתרון שבו אוכל להעלות את מערכי השיעור שלי לרשת שיהיו ציבוריים.

    תמלוגים? זכויות יוצרים? אולי אני צריך לכתוב גם בלוג כלכלי כדי שתדעו שמבחינתי אלו מילים גסות.

    השבמחק